zondag 28 oktober 2012

Terug in de tijd.....

met het boek:  Moeder 1949


Het staat al een tijdje in onze boekenkast en jullie raden het al.....1949 is mijn geboorte jaar.
Jullie nu allemaal druk aan het rekenen........jong nog hé.

Het boek bestaat uit gebonden maandbladen van het tijdschrift
"moeder vakblad voor moeders".
Nummer 1 is uitgegeven op 1januari 1949 en 5 dagen later was ik er.
Natuurlijk had mijn creatieve moeke vast iets nieuws voor me gebreid, maar ja ik was de laatste van een rij koters dus ik denk eerder dat ik de broekjes en de luiers van broers en zussen aan kreeg.

In het boek staat wel hoe je het camisooltjes kan breien


en ik denk dat mijn moeke er vast wel ééntje heeft gemaakt.

Of één van deze


Dat mijn opvoeding stevig was blijkt wel uit het volgende artikel uit het boek


en met strengheid werd egoïsme, drift, jalouzie, liegen en stelen verbannen.

en aan het eind van mijn eerste levensjaar......


en dat doen we nu nog steeds.

verder ben ik best gezond maar dat komt vast door Nutricia


Kortom een heel leuk boek vol nostalgie.

Maar nu weer terug in deze tijd. Vorige week, grote schrik...onze vijver lek.
Al 27 jaar is het goed gegaan. Het plastic dat al jaren in de vijver lag was zo hard geworden,scheurde en de vijver liep leeg.

Een ramp omdat de kikkers en de rest van de levend spul al hun overwinterings plekjes aan het opzoeken waren.
Om een lang verhaal te korten, in drie dagen hebben Ruud en ik het oude plastic vervangen door nieuw 7 bij 7 meter  nieuw plastic. Het was beulen maar zeg nu zelf ....

oude vijver


nieuwe vijver


 De kikkers hebben even in de achterste vijver gezeten maar na een paar dagen zaten ze alweer in de nieuwe.

We hebben de vijver uitgediept en groter gemaakt. We konden gelukkig bij Vijverplantenland in ons dorp nog waterplanten kopen en er ruim voldoende ingezet.
Het is natuurlijk niet ideaal zo, maar de kiks hebben hun plekjes weer. De blub en het water dat we in allerlei tonnen hadden opgeslagen uit de oude vijver, terug in de nieuwe vijver gedaan en nu maar afwachten hoe de vijver zich ontwikkeld.

En het quilten.....ja hoor druk bezig met de sterretjes voor dochter lief.


en 's avonds lekker bij de open haard de pine apple quilt doorpitten en klaar voor de winter.


Vrolijke groetjes Renée

7 opmerkingen:

Ineke Hulzebos zei

Geweldig boekje!!! Ja, jong blijf je altijd, zoals je je voelt zeg ik altijd ;-)Mooie sterretjes, leuk in de kleur blauw!
Groetjes

marion zei

wat een prachtige sterretjes zijn het. En wat een klus die vijver.......

Martine zei

Leuk die oude tijdschriften. Komen altijd veel herinneringen boven als je er in leest.
En je sterretjes worden leuk.

Conny's-blog zei

Leuk he zo'n oud boekje van je geboorte jaar, leuk dat je ons mee liet kijken. Maar wat een klus nog even met de vijver, hoop dat het goed blijft gaan en je hebt weer leuke sterretje erbij...........gr.Conny

Johanna Zweden zei

O wat een geweldig boekje
Mooi je blokken
fijne dag groetjes Joke

Guusje, zei

Wat een geweldig boek. En wat een mooie blokken en heerlijke vijver hebben jullie.

Liesbeth Wessels zei

Leuk zeg zo'n boekje uit die tijd, Ik ben van 1 jaar later, dus.... (niet gaan rekenen). wat een verhaal van die vijver. Wij hebben 1 vijver en 1 rietveld (i.p.v riolering) Twee jaar geleden hebben we daar de ondergrond vervangen door polyestervlies met glasvezel. De muizen en mollen beten steeds ons vijverplastiek kapot. Hier komen ze niet door heen. Wat een hele klus. Dus ik snap jullie beunwerk. Maar gelukkig zitten de dieren er weer natjes bij. Klaar voor de winter. groeten van liesbeth