vrijdag 21 juni 2013

Lekkere geur uit de natuur.

Er is één plantje waar ik ieder jaar weer met smart op wacht en dat is lieve- vrouw-bedstro.


Waarom,  als je de bloemetjes plukt , bloeiend of niet, dan heb je een bosje groen maar als je dat bosje droogt komt er een heerlijke geur vrij die minstens een half jaar blijft hangen.
Dit plantje bevat cumarines die bij het drogen uiteenvallen tot eenvoudigere verbindingen en zo komt het dat lieve-vrouw-bedstro sterker ruikt als het droogt.

Bij ons hangen door het hele huis bosjes van dit kruid en steeds als je langs loopt......een heerlijke aroma.


Lieve-vrouw-bedstro werd vroeger gebruikt in kussens en stro matrassen en wat zal dat heerlijk geroken hebben.


Medicinaal werd het vroeger gebruikt om krampen te stillen, bloedvaten te verwijden en  ontstekingsremmend maar ik gebruik het speciaal voor de geur. Het groeit graag op donkere plekjes en op bosgrond gedijt het goed.
Kortom mijn favoriete geurtje.

Nu we het toch over vroeger hebben, dit boekje uit 1850 kwam ik tegen op een rommelmarkt en voor een prikkie kon ik het meenemen.





Het staat vol met haak, naai, brei, vilt en nog veel meer patroontjes zoals dit joppertje.




En dit mutsje..........geweldig toch.


Men kende in 1850 nog geen cetimeters maar sprak over duim en streep en wat aurikels zijn, geen flauw idee.


Een boekje van 165 jaar oud en om zo zien wat men maakte in die tijd.....geweldig!

vrolijke groetjes Renée

4 opmerkingen:

Conny's-blog zei

Gezellig blogje, heb ook lieve vrouwe bedstro in mijn tuin, zal eens een bosje drogen dus.............liefs.Conny

martine zei

Wat een mooie vondst dat boekje. Ik heb ook lievevrouwe bedstro in de tuin, een goed idee, zo'n bosje te drogen.
Fijn weekend

Bloemen bezorgen Nederland zei

De lieve vrouwe bedstro is inderdaad een erg mooie plant! De geur die na een tijdje vrijkomt is geweldig.

Anoniem zei

Hoi Renée,

Nu op zoek naar lievevrouwebedstro, na jouw verhaaltje!
En aurikels zijn bloemetjes, auricula, een soort sleutelbloem.
Ha ha, ik weer wat geleerd, jij weer wat geleerd!

Groeten van Digna